Regeringens förslag på hur grundskolan skall förändras.

Läser i tidningarna om Jan Björklunds förslag på hur grundskolan skall bli bättre och jag kan inte bli annat än mörkrädd. Folkpartiets ledare vill inte bara att kunskap skall bli en klassfråga, han verkar dessutom njuta utav att stöta ut dem som redan är utstötta ännu mer.
Låt oss titta på några exempel.

Björklund  och regeringen vill att: Elever som stör eller som beter sig olämpligt ska kunna stängas av, efter beslut från rektorn.
Du har inte funderat att titta på vad som ligger till grund varför eleven i fråga är stökig och störig i skolan? Det finns alltid en anledning till varför en elev beter sig på ett visst sätt, igenom att stänga av stökiga elever stänger man också ute dem ifrån samhället vilket i sin tur kan leda till större problem i framtiden. Det här är både fel och skrämmande. Istället för att eleven kommer på fötter kommer detta sannolikt leda till att eleven i fråga ställer till med ännu fler problem eftersom ingen ser eller lyssnar på honom. Jag menar givetvis inte att man skall försvara de elever som stör och förstör i skolan men det gäller att se till helheten och fråga sig varför vissa elever beter sig som de gör. Med folkpartiets skolpolitik kommer klyfterna växa ännu mer och klassamhället kommer bli tydligare och tydligare. Igenom att lyssna på eleven gör vi både samhället och personen i fråga själv en tjänst. De snabbaste och enklaste lösningarna är inte alltid de bästa även om det kan se ut så till en början. Igenom att arbeta långsiktigt kommer problem att minskas ju mer rutin vi får, dessutom skonar vi de elever som hamnat snett ifrån att gå sig ännu längre ner i fördärvet.

Björklund och regeringen vill: Införa antagningsprov till elitklasser i teoretiska ämnen, som matematik och naturvetenskap.
Elitklasser bidrar bara ännu mer till det s.k. klassamhället där vissa människor får bättre möjligheter än andra. Det finns ingen som helst rättvisa i det här någonstans. Givetvis skall elever som är extra duktiga på vissa saker i skolan få stimulans men inte igenom en uppdelning av ”bra” och ”mindre bra” elever. Det skulle istället kunna skapas grupper på skolan för elever som har lättare för exempelvis matte, precis som det finns grupper för elever som har det lite svårare, på det viset uppmuntras eleverna på ett kreativt och konstruktivt sätt. Elitklasser skulle också medföra vissa sociala svårigheter.
I grund och botten handlar tycker jag skolan handlar om att alla skall ha lika möjligheter och med elitklasser försvinner denna tanke, barn kommer sållas redan på lågstadiet och det kommer bli svårare för medelmåttorna och de som ha svårt för det i skolan att ta sig fram, alla skall ha lika möjligheter.
Gemensamhet ger styrka.
Björklund och regeringen vill att: Det ska inte längre vara möjligt att läsa upp godkända gymnasiebetyg på Komvux.
Ytterligare ett steg mot klassamhället, alla skall få en andra chans och alla ska ha möjlighet att kunna nå sina drömmas mål om de vill. Igenom att förhindra elever att läsa upp sina betyg på komvux sätts bara fler och fler käppar i hjulet får många av dagens elever. Alla är mycket väl medvetna om att gymnasietiden är en svår tid och det är inte alltid så lätt att vad man vill med livet osv. Igenom att förhindra elever från detta förhindrar det också deras framtidsdrömmar. De är långt ifrån säkert att man väljer att jobba inom det område man väljer att inrikta sig på gymnasiet, tider förändras och man växer upp och kanske får andra intressen, då skall de finnas möjlighet att läsa upp ämnen som man kanske inte ansåg lika vitiga för den inriktningen man hade på gymnasiet. Det kan också finnas andra omständigheter som gör att man vill läsa upp sina betyg. Det finns ingen som helst logik i att ta bort denna möjlighet, för en möjlighet är precis vad det är, inte en kostnad som regeringen och dess förvanter verkar tro.  Vi befinner oss dessutom i en värld som håller på att förändras, idag är de jobb som var vanligast för 20 år sedan inte alls lika vanliga och alla måste få möjlighet att byta inriktning i livet om man vill det. Jag skulle vilja påstå att detta är ett steg tillbaka i utvecklingen istället för framåt.
Vårt samhälle bygger på att vi gemensamt hjälps åt och hjälper varandra så att vi kan nå de mål vi vill nå.

Regeringen vill att Skolinspektionen lättare ska kunna ingripa mot skolor som inte sköter sig. Bland annat vill man komma åt problemet med glädjebetyg och obehöriga lärare. Den skola som trots kritik inte bättrar sig ska kunna få tillståndet indraget. I särskilt allvarliga fall ska en skola kunna stängas med omedelbar verkan.
Givetvis skall man ingripa om något är fel, men det gäller att hela tiden att ha en öppen dialog, det här är ett problem som inte går att göra något åt på en natt. Först och främst måste man titta på var det största problemet är sen rangordna den därefter och sedan utarbeta ett plan för hur man skall åtgärda dem, det här går inte på en dag, jag vet. Men jag tror inte löser sig att stänga ner skolor som missköts sig på X antal punkter heller. Vad händer exempelvis med eleverna? Lärarna? Igenom att arbeta fram ett program där man har en öppen dialog mellan skolan och inspektionen som skulle göra detta ifråga tror jag att många problem skulle kunna förhindras. Vi måste se till varje skolas bästa och se på vad de har för ekonomiska resurser osv. Det verkar så lätt för regeringen att säga att en skola som inte sköter sig, stänger vi. De verkar inte tänka på efterföljderna. Gällande obehöriga lärare är väl saken ganska klar, ge dem möjlighet till att läsa parallellt med sitt jobb utbilda sig till lärare. Bara för att det står på pappret att man är lärare betyder det inte att man är en bra lärare. Därför tycker jag de lärare som inte har fullständiga behörigheter skall få denna möjlighet.
Kort sagt titta på problemen och kom gemensamt fram till en lösning, allting måste inte ske på en gång. Finns inte denna möjlighet får man helt enkelt komma fram till en lösning där alla parter gör det som är bäst för eleverna, det är trots allt dem som det handlar om.

Det här var några utdrag av de nya förslagen. Som du ser finns det en hel del vår nuvarande regering borde tänka på. Deras politik gör inte skolan bättre för dem som bäst behöver den, enbart för dem som redan klarar den bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0