Det är dags att göra sin röst hörd!

Det är i skrivande stund lite mer än ett år kvar till valet 2010 och imorgon/idag bjuder ”Det rödgröna samarbetspartierna” till fest och temadag i Kungsträdgården.
Med detta kickar man igång förberedelserna inför valet nästa år och jag kan inte annat än säga att jag är glad. Efter tre år med skattesänkningar och politik som fört den lilla människan bakom ljuset känns det äntligen som vi kan se ljuset i tunneln.
Låt mig därför föra ordet under några minuter.

Så var det äntligen dags igen, val, visst är det så att det pirrar lite i kroppen. Visst det dröjer än ett bra tag till innan de riktigt stora valkampanjerna sätter igång men ändå känns det som saker och ting börja hända och det är inte annat än att man känner sig glad, glad för att vi går mot ett slut av en mandatperiod med en högerregering som bokstavligt talat spottat den lilla människan i ansikten.
Många ungdomar tycker politik är tråkigt och ointressant, jag tycker precis tvärt om, jag fullkomligt älskar politik, för jag vet att det går att göra skillnad om man gör sin röst hörd.

Poltik handlar inte om massa tråkigt pappersarbete och massa gamla gubbar i ful slips, det handlar om dig och mig och vår framtid, hur vi vill ha det när vi blir äldre och hur vi vill att våra framtida barn skall ha det.
Politik handlar om att förändra och förbättra.
Poltik handlar lika mycket om livet som om din favoritartist texter.

Att vi i skrivande stund befinner oss i stor finanskris har ingen undkommit, men det går att ta sig ur den och det går framförallt att se möjligheter i den. Det finns inget ont utan att det har något gott med sig.
Stunder som dessa ger upphov till en enorm kreativitet inte enbart inom kultursektorn utan också inom företagsmiljön, när det är svåra tider måste man hitta effektiva lösningar på det mesta och det är precis vad man gör i skrivande stund. Tyvärr så är det så att vår nuvarande regering håller tillbaka den kreativitet igenom att enbart tänka på att de förluster som många företag dras med.
Givetvis skall man inte underskattat den sortens tänkande men man måste se möjligheterna i problemen och det gör verkligen inte vår nuvarande regering.
Därför är det dags att de få kliva åt sidan för en betydligt mer kreativ regering.

Medierna har idag en otroligt stor makt på folks åsikter, något som på många sätt kan vara väldigt skrämmande. Politisk journalistik har gått och blivit lika mycket trend som schlagerfestivalen och det är fel, fel och åter fel.
Meningen med politisk journalistik är att den skall informera medborgarna om de alternativ som finns och vad varje parti står för i respektive åsikter. Det handlar inte om att påverka folk att rösta åt ett visst håll utan om att informera. Detta är något som framförallt de kommersiella medierna hållit på med.
Därför är det otroligt viktigt att vi bevarar den fina Public Service tradition vi har i Sverige, där vi igenom en reklamfri och åsiktsfri media får ut information om allt som händer i världen oavsett om det gäller valet 2010, schlagerfestivalen eller lokalnyheter.
För ett modernt samhälle är Public Service A och O.

Det är också dags att man släpper fram fler ungdomar i poltiken. Politik är ett maktspel där det gäller att ge och ta, men för tillfället är medelåldern alldeles för hög i den svenska riksdagen. Jag är övertygad om att om de rödgröna vinner valet kommer det bli en ändrig på detta, de är mycket väl medvetna om att de handlar lika mycket om deras framtid och därför kommer de också släppa fram betydligt fler ungdomar i poltiken, vem vet till valet 2014 kanske det är du som står längst fram och kämpar för de frågor du brinner för?

Miljöfrågan har på bara några år blivit en oerhört viktig fråga inom svensk poltik, visst Sverige är redan ett föregångsland på många sätt men den som är bra kan alltid bli bättre och med en rödgrön regering kommer kollektivtrafiken få ett uppsving tillsammans med de alternativa värmebränslena. Medan vår nuvarande regering verkar vilja satsa på att utveckla vårt vägnät, något som också är viktigt men då bör det sägas att vi har ett otroligt bra vägnät i Sverige som givetvis alltid kan bli bättre, men jag tror att fokusen borde ligga på de kollektiva alternativen, det är de som är framtiden.

Med en rödgrön regering kommer Sverige ta ett ytterligare ett kliv framåt när det gäller jämställdhet och intrigration något som vi vet sedan tidigare socialdemokratiska regeringar att det röda/rödgröna blocket är väldigt duktiga på.
Att saker skall vara jämställda borde egentligen inte vara en politisk fråga 2010 för det är i mina ögon så självklart. Alla människor skall ha samma möjligheter oavsett kön, läggning eller religion.
Med en rödgrön regering kommer det också bli så, det är jag övertygad om.

Jag skulle kunna fortsätta såhär i en oändlighet men jag tror ni har förstått mitt syfte nu.
För med en rödgrön regering kommer Sveriges framtid se betydligt ljusare än om allians för sverige får sitta kvar vid makten.

Jag känner mig hoppfull inför framtiden därför kommer jag med glädje och stolthet gå och rösta på Vänsterpartiet den 19:e september 2010.

Gör det du det du med, du kommer tjäna på det, det lovar jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0